Készlet-Stratégia
2015. április 15. írta: UZoltan

Készlet-Stratégia

A használtautó üzlet sok darabból álló puzzle. Azonban két igen fontos, kritikus probléma szokott jelentkezni: vagy nincs elég mennyiségű, minőségű készlet, vagy túl sok, túl nagy a készlet.
Készlet nélkül nincs használtautó menedzsment, hiszen nincs mit menedzselni. Ez - talán meglepő - de sok márkakereskedőt érint, hiszen az ő használtautó import lehetőségeik korlátozottak, az előző évek itthoni gyér újautó eladásai miatt pedig beszámítás is kevesebb, hiszen az ügyfelek vagy maguk eladják vagy  családon belül elajándékozzák a beszámítandó autót. "Bezzeg a neppereknek, azoknak jó, ők behozhatnak, eladhatnak minden romot", hallottam márkakereskedőktől. Ez nem teljesen így van, de önsajnálat helyett ideje körbenézni: sok márkakereskedő fel sem ismeri, hogy milyen potenciálon ül!
Az nem igaz, hogy napi 20-50 szervizbe érkező tulajdonos autójából nem lehet kiszűrni azokat amelyeket potenciálisan szeretnénk  a készletünkbe tudni. Ők már a mi ügyfeleink. Miért nem hasznájuk őket? Ha napi 5-10 vételi ajánlatot teszünk, akkor abból előbb utóbb üzlet születik. Persze ajánlat nélkül, céltudatos munka, megfelelő nyilvántartás nélkül nem lehet célba érni. 
A márkakereskedőnek még olyan előnye is megvan, hogy végig tudja kísérni az autók életútját, tulajdonképpen ellenőrzés alatt tudja tartani az általa szervizelt autókat. Akkor miért nem ebből válogatunk?
Zajlik e kommunikáció az  értékesítő/szervizes, magyarán az autós cég képviselője és a már meglévő szervizbe jelentkezett ügyfél között, hogy ajánlatot tesz autójára, kommunikálja-e azt, hogy foglalkozunk felvásárlással? Ha igen, miképp, milyen csatornákon tesszük ezt? Milyen ajánlat/konkretizálás rátával dolgozunk? Ezeket a kérdéseket meg kell válaszolnunk ahhoz, hogy biztosítsuk a készletet.
A másik lehetőség a beszámítás. Szó esik még erről a tárgyról, de most csak röviden: a beszámítás a fő oszlopa a használtautó készlet biztosításának márkakereskedő esetén.
A felső két csatorna segítségével biztosítható a megfelelő mennyiségű, minőségű készlet használtautó üzletünkhöz.
Mondhatja persze a márkakereskedő, hogy ez neki nem fontos, hiszen a használtautó egy nyűg, egy ötödik kerék. Lehet ezt mondani, de a konkurens márkák, a konkurens kereskedők oda fognak figyelni az üzletre és ez az üzletet elhanyagolóknak folyamatos profitveszteséget fog jelenteni, ha tovább gondoljuk, akkor pedig az adott márka visszaszorulása, piacvesztése következik be.
Rendben, van készlet mennyiségben. De minőségben?  Tudjuk, hogy miben vagyunk jók? Kisbuszban vagy kisautókban? Mit keresnek leginkább a környéken? Milyen a gazdasági mikrokörnyezet? Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ne tartsuk olyan autót amely lehetőséget ad nagy megtérülésre, de erre nem lehet folyamatot építeni és nem lehet rá folyamatosan számítani. Van e nyilvántartásunk, hogy melyik márkát, típust adtunk el tavaly, tavalyelőtt, milyen eredménnyel? Mi változott a piacon és mire készüljünk?
Van aki típusra specializálódik, van aki nem árul drágább autót mint 200.000 ft. A lényeg az, hogy tudják mit akarnak csinálni, van "küldetésük" még ha nincs is leírva és tudják milyen készletre van szükségük a működéshez. Mi vajon tudjuk-e?
Az országos piac elemzése fontos, sok tanulságokkal szolgál és bizony érvényes ránk is, figyelembe kell venni, figyelni kell a trendeket, az árakat, de vajon ismerjük e a mi mikropiacunkat, átlagárainkat, de legfőképp ismerjük e vevőinket? Vannak e nyilvántartásaink, historikus adataink? Kiket akarunk kiszolgálni? Van e célcsoportunk? Vannak e megfogalmazott elképzeléseink? Ezen "küldetés" megfogalmazása nélkül nem leszünk sikeresek. De az objektív adatok, információk használata, értékelése és elemzése nélkül szintén nem lehetünk sikeresek.
Mikor mondhatjuk, hogy elegendő készlettel rendelkezünk? Általában 2 hónap átlag értékesítésének megfelelő  készlettel optimális rendelkezni, ugyanakkor ott már nagyobb a kockázat arra, hogy a pénzünk tovább áll a megengedettnél, úgyhogy magam  1,5-2 hónap készletállomány tartását javaslom partner kereskedőink részére.

A bejegyzés trackback címe:

https://hasznaltauto-menedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr677363954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása