Sok írás született a Volkswagen botrány kapcsán. A különféle elemzőktől a környezetvédőkön keresztül természetesen az autós média is bőven foglalkozott és foglalkozik az esettel. Most inkább azt nézzük meg, hogy milyen hatások érik a piacot, és mit jelent számunkra, kereskedők részére.
Egyet biztos nem kerül el a VW csoport: a botrány rengeteg pénzébe fog kerülni. Elsődlegesen, azonnal jelentkezik az érintett autók visszahívása, módosítása illetve akár cseréje kapcsán. Ezután az ügyvédi díjak illetve a kártérítési kötelezettségek is megjelennek költségként valamint a termelés csökken(t)ése, a szükséges változtatások újabb összegeket emésztenek fel.
Mindeközben a konkurencia (FIAT) már gyorsan reagált: extra használtautó beszámítási ajánlatot ad amennyiben VW-nel jön a kedves leendő vevő Olaszországban.
Globálisan szemlélve hatalmas pénzügyi és imázsveszteséget jelent ez a csoportnak. Nagyon helyesen, közleményben elnézést kértek a vevőiktől, legalábbis Németországban. Itthon - elnézve a PH/VW internetes oldalait oldalát - ez nem történt meg, csak egyfajta tájékoztató közlemény született a VW "dieselek szabálytalan működéséről".
Pénzügyileg - ahogy fent említettük és a szakértők jelezték - hatalmas összegek kifizetését jelenti (A VW kétéves nyeresége), aminek a hatása több módon is jelentkezhet: kevesebb új modell, a modellciklusok megnőnek, a kereslet - az adott árakon - csökken, és ezzel együtt a versenytársak esélye megnő. Ha bekövetkezik a csökkenő kereslet- az USA piac kiesik, Kína bezuhant, EU stagnál, Dél Amerika sincs túl rózsás a helyzetben - akkor VW-nek árat kell csökkenteni. A gyártókapacitás csökkentése azonban további költségeket jelent. Az árcsökkentésben azonban szűk szűk a mozgástér. A VW 5,5% nyereségrátával dolgozik, míg ez a szám a konkurens Toyotánál 9%.
Ugyanakkor, itthon, magánszemélyek tekintetében, nem gondolom hogy olyan mértékű lenne a VW imázsvesztése mint globálisan. Itthon a VW mindig is népszerű volt (lásd:használtautó import népszerűségi lista:1. Passat,3.Glolf). Erre alapozva a véleményem az, hogy a leendő VW magán újautó vásárlók valószínűleg inkább kivárnak, első körben nem pártolnak el a márkától és inkább árcsökkentésében, akcióban reménykednek.
Flottapiac és maradványérték
A VW csoport a legnagyobb szereplő a magyar flottapiacon, így ez a terület sem marad érintetlenül.
A használtpiacon a dízelek már most egyre hosszabb ideig állnak a kereskedőknél, a használtautó importban is csökken a dízelek aránya, tehát a dízelek iránti kereslet csökkenésével az árak is esnek(~100e ft), ez az áresés a dízelpiacon nem köthető szorosan a VW hez. Ugyanakkor ha megnő a használt dízel VW kínálat a piacon, akkor értelemszerűen erősödik az árcsökkentő hatás. De ez egy ördögi kör, hiszen ez esetben a kínált többi része is versenybe kell, hogy szálljon -már ha el kívánjuk adni az autónkat 90 napon belül ami a leghosszabb megengedhető idő - és ez további árcsökkentést - és bizony profitesést - eredményez.
A flottából visszatérő VW csoportos autók(buy-back) kalkulált nyeresége pedig értelemszerűen jóval kisebb lesz a vártnál, tehát az érintett kereskedők profitelvárásai nem fognak teljesülni, alacsonyabb nyereséggel kell számolniuk.
Ezen a területen a probléma abban is jelentkezhet, hogy azok a környezettudatos felhasználó cégek, amelyeknél a presztízsen, a maradványértéken túl fontos volt a környezetvédelem és a "BlueMotion(BlueTDI)" technológia miatt vettek VW-t és amelyeknek az autóján világosan látszik a cégük emblémája, azok most akaratlanul azt sugározzák magukról, hogy "VW-el járunk, környezetszennyezők vagyunk és mi is átvágjuk a vevőinket". Szerencsére egyre több és több olyan szervezet van akik környezettudatosak autóválasztásban és náluk valószínűleg egy darabig a VW szóba se jöhet , de akár a jelenlegi autóparkot is azonnal átalakítják, hiszen senki nem szeretné ha úgymond "csaló" céggel azonosítanák.
A jövőre nézve nem kétséges, a kialakult helyzet a maradványértékekre is hatással lesz. Egyértelműen csökkenéssel kell számolni de nem csak a dízelautók esetén. Itt csak a mérték a kérdéses. Ez viszont rosszabb ajánlatokat is jelenthet a későbbiekben a VW részéről, amely újabb lehetőség a versenytársaknak. Kezelnie kell a VW-nek az itt felmerülő, ha nem is azonnal megmutatkozó problémákat.
A kereskedőknek lehet és kell is foglalkozni dízellel és a dízel VW- nel de annak a kockázata, hogy hosszabb ideig állnak a telepen, megnő, ez pedig extra költségeket jelent. Ezzel pedig számolni, kalkulálni kell (telepen tartási, karbantartási költség, helykihasználtsági költség). A fentiek ismeretében kell kalkulálni a vételi árat, a megfelelő állapotvizsgálattal pedig csökkenteni a kockázatunkat.
Tanácsként véleményem az, hogy az érintett kereskedőknek(pl.Weltauto) már most fel kell készülnie illetve fel kell készíteni őket arra, hogy jelentős árcsökkentés nélkül milyen szolgáltatásokat tudnak extraként kínálni a leendő használt dízel vevőiknek. Ajándék első vagy akár két három szerviz, kedvezménykártya, stb. Ez nemcsak azt a célt szolgálja, hogy az "elsővonalas" (autón közvetlenül azonnal realizálható) profit ne csökkenjen, hanem azt is, hogy a VW autók maradványértékeit stabilizálni lehessen.