A hatékony készletkezelés alapja a jó beszámítás valamint az, hogy tudatában legyünk a készletünk adatainak. Ha már azok az információink megvannak amelyekről a Kérdések poszt szólt, az már egy jó lépés a működési hatékonyság javítása felé.
Persze attól, hogy a kontroll megvan, attól még adódhatnak problémák. Olyan ez mint az Élet, hiába eszünk egészségesen, hiába sportolunk, valamilyen egészségügyi probléma előjöhet. Ugyanakkor a problémáknak radikálisan csökkenthetjük az esélyét, illetve probléma esetén hamarabb és nagyobb sikerrel lábalhatunk ki. Pont mint a használtautó-üzletben. Sokkal hamarabb tudunk belőle kimászni a bajból ha idejében felismerjük és tervszerűen teszünk az üzlet gyógyulásáért.
A túlkoros készlet, a különböző használtautós üzemi veszteségek nem okok hanem tünetei a problémáknak. Ezeknek a feltárása és megoldása elengedhetetlen az egészséges üzlethez. Mik okozzák ezt a problémát?
1.) Az autók maguk. Vajon megfelel e az az általunk birtokolt készlet a vevőink elvárásainak? Mindenkit ki akarok szolgálni? Hiába csináltam elvileg jó vételt és remélhetek pl. 40% nyereséget ha sajnos az autóim nem fognak kelleni senkinek fél vagy akár egy évig. Akkor hiába kalkuláltam pl. a 40% nyereséget 30 napon belül, ez pillanatok alatt erodálódni fog. Az a régi koncepció, hogy minden autónak előbb utóbb megvan a gazdája, idejétmúlt. Nem állhat a pénzünk hónapokon át.
Tehát ami elvileg ígéretes lehet az üzletnek és ráharapunk, az nem biztos, hogy kell a piacnak. Ha újautó eladáskor mégis beszámítunk meghatározott okoknál fogva kockázatos autót, akkor tekintve a megnövekedett kockázatot, mielőbb, remélhetőleg haszonnal túl kell adnunk rajta. Az ilyen autók aránya optimális esetben nem haladhatja meg a 10%-ot. Ha ugyanis ennél nagyobb a készletben az arányuk, az egyre kezelhetetlenebbé teszi a helyzetet, tehát a profittermelő képességünket veszélyeztetni.(Emlékszünk ugye? Hiába vettük jó áron a turbódízeleket ha senkinek nem kell, a készletünk 70%-át pedig ez teszi ki.)
2.)Az árazás. Általában ha nincs elég látogatottság, érdeklődés a meghirdetett autóra, akkor lejjebb visszük az árat. Végül a jó, igazolható előéletű, első tulajdonosú autónk vetekszik a piacon a hasonló de közel sem olyan jó autókkal. Nem kell, hogy a legolcsóbbak legyünk a piacon, elég csak versenyképes árat biztosítani. Ha a legolcsóbbak akarunk lenni, akkor veszélyeztetjük a profitelvárásokat és pénzt hagyunk elveszni. Persze ha magas az ár és kiárazzuk magunkat a piacról, akkor pedig hónapokig nézegethetjük az autónkat és szintén nem kevés veszteséget okozva magunknak. Ideális esetben naponta ellenőrizni kell az árakat és megfelelően módosítani.
3.)Az autók bemutatása. Sokan azt hiszik, ha az autó felkerült a netre, akkor már minden rendben, várni kell a telefonokat. Az internetes felület a kereskedésünk bemutatóterme. Ott találkozik először a vevő - a látvány alapján - velünk, a kereskedővel illetve a kínálatunkkal. Egy-egy képből nagyon sok következtetést von le a vevő, még akkor is ha nem tudatosul benne. Ezért igényel különös figyelmet az autó megfelelő prezentációja. Alapvető elvárás, hogy az autó kívül belül tiszta legyen, acélfelni esetén dísztárcsák legyenek az autókon. A fényképezés pedig külön szakma. Ha erre nem is veszünk fel fotóst, de tökéletesítsük fotós tudásunkat(mikor a legjobb fotózni, milyen szögből,stb). Nézzük végig a készletünket, a hirdetéseinket, a fotóinkat, szinte biztos, hogy találunk benne olyat amely nem felel meg a vevői és persze a magunk elvárásainak.
És a kép nem elég, történet kell, vonzó leírás. Az esetek 90%-ában a képek mellé a szokásos szabványszöveg kerül, azaz csak a kipipált tulajdonságok jelennek meg a fotók mellett, semmi egyéb fontos információt nem tud meg a vevő. Senki nem fogja felkapni a fejét arra, hogy "szervizkönyves", már arra is kevésbé, hogy első tulajdonos. A leírásnak figyelemfelkeltőnek és vonzónak kell lennie, nem hiába használnak egyre többen frappáns szöveget a leírásokban.
De nem kell frappánsnak lenni, csak leírni azt amely megérintheti a leendő vevőt. A lelkéhez szól. Mire gondolok? Múltkor ismerősöm meghirdette az autóját. Egy tdci Focus kombit. Teljesen eltűnt a flottaautók tengerében, holott első, privát tulajdonosa volt, igazolhatóan 70e km-rel, makulátlan volt az autó, az ár is kellően vonzó, mégse volt egyszerű az eladása ameddig nem lett részletesen leírva milyen hűen szolgálta tulajdonosát, milyen remekül működik a klíma és melyek az egyéb extrák.
A kulcsszó: megkülönböztetés. Minden használtautó egyedi, viszont minden használtautónak van másik alternatívája. Különbözni kell a többi kereskedőtől mind az autók prezentációban, leírásokban és persze a már sokat emlegetett folyamatokban.