Mi a baj a használtautó üzlettel?
2015. június 02. írta: UZoltan

Mi a baj a használtautó üzlettel?

Miért érdekes a használtautó és miért érdemel(ne) KIEMELT figyelmet az importőrök, a márkakereskedők körében?
Mert a kereskedésekben lévő használtautós folyamat helyes menedzselésével több új autót lennének képesek eladni a kereskedések, így az adott importőr nagyobb részesedést tud szerezni az újautós piacon ezáltal folyamatos kontroll alatt tudja tartani mind az új mind a használtpiacot, kiszámítható üzletmenetet tud biztosítani a kereskedőik részére valamint a maradványérték menedzselésével több új ügyfelet szerez a flottapiacon.
A használtautó üzlet a kereskedésekben, az importőrőknél mint egy ötödik kerék üzemel, azaz csak egy szükséges rossz, ami ahhoz kell, hogy az újautó eladás beszámításait kezelje. Pedig a használtautó ennél sokkal több. Hatalmas lehetőség és növekedési potenciál és profittermelő központ. Ha megkérdezünk egy újautó kereskedőt, vajon tudja e növelni az újautó értékesítés profitabilitását, akkor a válasz nem: árat nem emelhet, sőt különböző extra kedvezményekkel kell szolgálnia, hogy nála vegyék meg az autót, a költségcsökkentés pedig megnyilvánulhat úgy, hogy  pl. alig fűt télen, nincs klíma nyáron.
Akkor talán a szerviz profitabilitását lehet növelni? Áremeléssel semmiképp, hiszen akkor azok az ügyfelek is elmennek akik eddig idejártak. A költségeket, a folyamatokat meg kell vizsgálni, de a lehetőségek korlátozottak, hiszen a költségcsökkentés minőségcsökkenéssel is járhat. Az alkatrész-értékesítésen ugyanez a helyzet.
Tehát egyedül a használtautó marad az a terület amely profitot képes termelni, hozzájárul az újautó eladáshoz, ezáltal a kereskedés megnövekedett  profitabilitáshoz.
Igyekszem megmutatni, hogy a jelenlegi kiélezett versenyben az a márka tud sikeres lenni és piaci részesedét növelni, amely kiemelten kezeli a használtautós üzletet.
Nézzük a fentieket részletesen. A "használtautós folyamat" a beszámítástól a készletkezelésen, a marketingen keresztül az értékesítésig és az értékesítés utánkövetéséig tart. Ezt a folyamatot kell kontroll alatt tartani.
A legtöbb helyen miként működik az első rész, a beszámítás? Az ügyfél ellátogat a kereskedésbe és beszámítási ajánlatot kér a használt autójára. Ekkor történik egy (elég változatos képet mutató) állapotfelmérés illetve Eurotax kalkuláció és használtauto.hu ára alapján megállapításra kerül a vételi ár.
Mi ezzel a probléma?
Ha nincs kontroll alatt a használtautó üzlet akkor két irányt vehetnek az események: nagyon alacsony vételi ár esetén az ügyfél köszöni szépen és elmegy. Üdvözítő esetben ugyanannak a márkának egy másik kereskedésébe ahol remélhetőleg több pénzt adnak az autójáért. Nem jó esetben az ügyfél ellátogat a  második preferált márka szalonjába és míg a mi márkánk elveszít egy ügyfelet, addig a másik nyer.

Miért kínál alacsony árat a használtautós főnök vagy értékesítő? Egyrészt az értékesített használt autók  jutalékából élnek, tehát érdekük, hogy minél nagyobb legyen a haszon/autó, másrészt félnek, különösen egy-egy problémásabb márka, típus esetében, hogy a nyakukon marad és elég mozgásteret akarnak hagyni maguknak arra, hogy eladják. A vége ugyanaz: 5-ből 4 esetben az ügyfél elmegy.
A másik esetben az újautó eladás kényszere miatt nem a fenti forgatókönyv érvényesül, hanem az, hogy túlárazva kénytelen a használtautós beszámítani az ügyfél autóját, amelyen már előre garantálható az optimális esetben is nulla profit illetve a túlkoros készlet. Ebben az esetben - természetesen - az újautó eladás a használtautó üzletág költségére, profitjára, jutalékára történik.

Ha megnézzük a folyamatot,akkor az egész folyamat amolyan ad-hoc módra történik, ahogy szoktam hallani kereskedőktől: érzésre. Noha az érzések fontosak, ahogy főzésnél is, viszont ha a folyamat minden része, az is ahol különösen szükséges lenne a kalkuláció, érzésre történik, akkor inkább csak katyvasz lesz az egészből illetve esetünkben egy jóval az optimális szint alatt működő használt és újautó üzlet.

Akkor mégis mi a baj? Az, hogy a havi, éves profit mennyiségén, eladott darabszámon, esetleg a túlkoros készlet darabszámán túl semmiféle mérés nem történik a használtautós folyamat állomásain. Ha nem mérünk, akkor pedig hatni sem tudunk rá, menedzselni se tudjuk az üzletet, csak a végén szembesülünk az eredményekkel.
Ez pedig azt jelenti, hogy az események után kullogunk, tulajdonképpen visszapillantó tükörből vezetjük az üzletet. Ez az éles piaci versenyben megengedhetetlen. Az a márka, az a kereskedés tud több vevőt kiszolgálni, több profitot termelni amely a teljes használtautós folyamatot képes kontrollálni. Az Automotive Business Solutions abban segít, hogy a kereskedések, importőrők képesek legyenek megbirkózni a feladattal és sikeresek legyenek mind az új mind a használtpiacon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hasznaltauto-menedzsment.blog.hu/api/trackback/id/tr1007511234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása